20 dagen yoga pauzeHier vind je alle 10 minuten yoga pauzes bij elkaar in een handig overzicht, zodat je makkelijk kunt kiezen waar je het meest behoefte aan hebt: een dynamische of kalmerende les, staande yoga of zittend op je stoel, of wellicht aandacht voor specifieke lichaamsdelen zoals handen, gezicht, bekken…Zorg goed voor jezelf door regelmatig pauzes te nemen (zet je timer als je achter je computer zit, voor je het weet, heb je al weer de hele ochtend gewerkt zonder pauzes te nemen!). Dat zal je werk lichter maken, zodat je daarna minder moe bent, en ook je lichaam zal je dankbaar zijn.

MareYoga 10 min pauze dag 1: hatha yoga https://youtu.be/CXAY-_qn-Es

10 minuten om achter je computer vandaan te komen en je wervelkolom staand in alle richtingen te bewegen. Er wordt wel eens gezegd ‘je bent zo jong als je wervelkolom bewegelijk is’ – geef jezelf een kleine verjongingskuur….

 

MareYoga 10 minuten pauze dag 2: stoelyoga https://youtu.be/6bfm8MWxvq8

…op de stoel is meer ‘yoga’ mogelijk, dan je misschien denkt. Vandaag een kleine yogapauze op de stoel.

 

MareYoga 10 min pauze dag 3: Vinyasa yoga https://youtu.be/vk6Kv_RiBwc

Vandaag een mini Vinyasa lesje voor nieuwe energie!

 

MareYoga 10 min pauze dag 4: Oogyoga https://youtu.be/dBikDlZ5O-w

De meesten van ons zitten erg veel achter de computer op dit moment. Niet alleen zwaar voor nek en schouders, maar ook je ogen raken eenzijdig belast. Gun je  jezelf (en je ogen) daarom een paar minuten ‘oogyoga’  😉

 

MareYoga 10 min. pauze dag 5: Yin Yoga https://youtu.be/gAU9lcn7fPk

Ga ontspannen het weekend in met een enkele (Yin) houding: je benen tegen de muur.

 

MareYoga 10 minuten pauze dag 6: dynamische staande houdingen https://youtu.be/QVUZyE-U0PM

Een energieke koffiepauze (caffeinevrij): staande, dynamische houdingen om je energie weer te laten stromen!

(NB: de houdingen zijn niet ‘moeilijk’ en je hebt er geen kracht voor nodig, het energieke zit hem vooral in de dynamiek). Veel plezier!

 

MareYoga 10 min pauze dag 7: hatha yoga op de stoel https://youtu.be/jXI7on7iMzc

vandaag yoga houdingen op de stoel met name voor schouders en (boven)rug

 

MareYoga 10 min pauze dag 8: Vinyasa Yoga https://youtu.be/E3tLIzXL1f0

Vandaag weer een mini Vinyasa les waarin we veel twisten. Een mat is deze keer wel weer handig, zodat je niet wegglijdt.

 

MareYoga 10 min pauze dag 9: hatha yoga https://youtu.be/c_F_6mzEAh0

De 6 bewegingsrichtingen voor je wervelkolom (voor, achter, zijwaarts naar recht en links en draaiend naar recht en links) deze keer zittend op de grond.

 

MareYoga 10 min pauze dag 10: Yin Yoga https://youtu.be/-9UarY1YDTA

Sluit de dag/ de werkweek af met een ontspannen kwartiertje Yin Yoga en een enkele houding: de liggende vlinder.

 

MareYoga 10 min pauze dag 11: hatha yoga https://youtu.be/MIw175r0YK4

De 5 bewegingingsrichtingen voor je wervelkolom, deze keer knielend. Een yogamat is niet per se nodig, zorg wel dat de ondergrond te niet hard is, zodat je comfortabel kunt knielen (evtl op een tapijt of dekentje).

 

MareYoga 10 min pauze dag 12: Yoga voor je handen https://youtu.be/5Cze8LsvRdE

10 minuten aandacht en beweging voor je handen/vingers/polsen.

 

MareYoga 10 min pauze dag 13: Vinyasa Yoga https://youtu.be/ItHgtbpGWWw

“Life is nog about how fast you run or how high you climb but how well you bounce”  …aldus tigger van Winnie the Pooh….dus: vandaag gaan we veren, ‘bouncen’, stuiterballen…. – en opmerken hoe dat voelt. Veel plezier! 

 

MareYoga 10 min pauze dag 14: Hatha yoga https://youtu.be/q5QyAvp3ADU

Een kleine pauze om van je stoel af te komen en het bekkengebied te mobiliseren, ook fijn aan het einde van de werkdag of voor het slapengaan.

 

MareYoga 10 min pauze dag 15: Adem https://youtu.be/nm8ddDd-KO4

Eerst toch een klein beetje het lijf bewegen, dan echter vooral aandacht voor de ademhaling op verschillende plekken in het lichaam. Weer een heel rustige les om de week met een kalme en ontspannen geest af te sluiten. 

 

MareYoga 10 min pauze dag 16: voetmassage met een (stuiter)bal https://youtu.be/er5oSPYckxc

Vandaag een massage voor de dikke bindweefsellaag in je voetzool: je plantaarfascië. De oefeningen voor vandaag helpen om te aarden en om verklevingen in je plantaarfascië tegen te gaan.  Deze is verbonden met het fasciënweefsel langs de hele achterkant van je lichaam. Ruimte die je bij je voetzool creëert, zou je dus ook zomaar aan de achterkant van je benen of bij je rug of nek kunnen voelen. Voor deze yoga pauze heb je een stuiterbal nodig. Mocht je hem vandaag niet bij de hand hebben, herhaal gerust een andere les. Het is wel de moeite om het dan een andere keer wel met stuiterbal te proberen.

 

MareYoga 10 min pauze dag 17: Stoelyoga https://youtu.be/bzK83ID23lA

Vandaag weer wat bewegingsinspiratie op je stoel  voor nek, rug en bekkenbies met ondere de stoelyoga versie van de duif en de krijger. Veel plezier! 

 

MareYoga 10 min pauze dag 18 Vinyasa Yoga https://youtu.be/solkzWlQF50

Een wat actievere les waarbij we de spiergroepen strechen die bij het zitten vaak verkort raken (liesen en achterkant benen) en de spieren versterken, die bij het zitten (met een ronde rug) eerder verslappen (rug). …en ja, het is niet helemaal gelukt dit allemaal in 10 minuten te stoppen , maar je lijf zal je voor de extra 7 min en 44 seconden dankbaar zijn! 

MareYoga 10 min pauze dag 19 hatha yoga https://youtu.be/cSxZ8UctGdo

Een hatha yoga pauze zittend op de grond, met name gericht op benen en bekken. 

 

MareYoga 10 min pauze dag 20: Yin Yoga https://youtu.be/CpWMGSUCtZ4

Als afsluiting van 4 weken met 10 minuten yoga pauzes weer een heel zachte en ontspannen yin pauze.